Tren dan Perkembangan dalam Pembelajaran Berbasis Teknologi dalam Pendidikan Agama Islam

Authors

  • Jusniar Barokah Institut Agama Islam Negeri Curup

Keywords:

e-learning; education technology; Islamic education

Abstract

Islamic religious education plays a key role in forming values and ethics in society. In today's digital era, technology has great potential to change the way Islamic religious education is delivered and understood. This article aims to investigate trends and developments in technology-based learning in Islamic religious education through literature analysis. We begin by providing background on the need for innovative approaches in Islamic religious education. We then discuss the research method used, namely Library Research, and explain the approach and reasons for choosing this method. The results of the literature review revealed a number of significant trends, such as the use of mobile applications, e-learning platforms, and social media in teaching Islam. In addition, we highlight the successful use of technology in achieving the goals of Islamic religious education. In conclusion, technology-based Islamic religious education has great potential to improve the quality of learning and spread religious messages more effectively. Recommendations for future research are to further explore the use of technology in Islamic religious curricula and to develop appropriate evaluation methods

References

Adlini, Miza Nina, Anisya Hanifa Dinda, Sarah Yulinda, Octavia Chotimah, dan Sauda Julia Merliyana. “Metode penelitian kualitatif studi pustaka.” Edumaspul: Jurnal Pendidikan 6, no. 1 (2022): 974–80.

Arizki, Mhd. “Pendidikan Agama Islam Era Revolusi 4.0.” ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam 4, no. 2 (2020): 52–71.

Bahri, Samsul. “Pendidikan madrasah berbasis 4.0 dalam bingkai manajemen mutu.” Edugama: Jurnal Kependidikan Dan Sosial Keagamaan 5, no. 1 (2019): 115–54.

Baso, Muhammad Barto Maulana Irsyad, Apriana Suryani, dan Amelia depitka Rahmawati. “PENINGKATAN EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN AGAMA ISLAM MELALUI PENDEKATAN BERBASIS TEKNOLOGI.” Islamic Education 1, no. 3 (2023): 499–505.

Dalimunthe, Dewi Shara. “Transformasi Pendidikan Agama Islam: Memperkuat Nilai-nilai Spiritual, Etika, dan Pemahaman Keislaman dalam Konteks Modern.” Al-Murabbi: Jurnal Pendidikan Islam 1, no. 1 (2023): 75–96.

Destriani, Destriani, dan Idi Warsah. “Pemanfaatan model pembelajaran flipped classroom pada pembelajaran pendidikan agama islam di sekolah dasar islam terpadu.” SITTAH: Journal of Primary Education 3, no. 2 (2022): 175–90.

Dwiputro, Retna Maskur. “Pembelajaran Pendidikan Agama Islam berbasis Blended Learning di Sekolah Menengah Atas.” Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam 15, no. 2 (2022): 339–56.

Dwistia, Halen, Meilisa Sajdah, Octa Awaliah, dan Nisa Elfina. “Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.” Ar Rusyd: Jurnal Pendidikan Agama Islam 1, no. 2 (2022): 81–99.

Fahrul, Hamdani. “Peningkatan Motivasi Belajar dan Pengetahuan Peserta Didik: Penerapan Mobile Learning pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam.” Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah 6, no. 2 (2021): 297–316.

Hasmawati, Hasmawati, dan Ahmad Muktamar. “Asesmen dalam Kurikulum Merdeka Perspektif Pendidikan Agama Islam.” Indonesian Journal of Innovation Multidisipliner Research 1, no. 3 (2023): 197–211.

Manan, Abdul. “Pendidikan Islam dan Perkembangan Teknologi: Menggagas Harmoni dalam Era Digital.” SCHOLASTICA: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan 5, no. 1 (2023): 56–73.

Mawardi, Amirah. “Edukasi Pendidikan Agama Islam dalam Pemanfaatan Sumber-Sumber Elektronik pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah.” Journal on Education 6, no. 1 (2023): 8566–76.

Muhammad Rusli, M. T., Dadang Hermawan, dan Ni Nyoman Supuwiningsih. Memahami E-learning: Konsep, Teknologi, dan Arah Perkembangan. Penerbit Andi, 2020.

Nashihin, Husna, Rani Efendi, dan Suci Salmiyatun. “Pemanfaatan facebook sebagai media pembelajaran pendidikan agama islam pada masa pandemi covid-19.” At Turots: Jurnal Pendidikan Islam 2, no. 1 (2020): 20–32.

Pitaloka, Asyharinur Ayuning Putriana, dan Shinta Ayu Sri Nandani. “Guru kreatif dan inovatif.” Aku Bangga Menjadi Guru; Peran Guru Dalam Penguatan Nilai Karakter Peserta Didik (Antologi Esai Mahasiswa Pendidikan Agama Islam) 150 (2021).

Priyanto, Adun. “Pendidikan Islam dalam Era Revolusi Industri 4.0.” J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam 6, no. 2 (2020). http://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/jpai/article/view/9072.

Sabri, Ahmad. Pendidikan Islam Menyongsong Era Industri 4.0. Deepublish, 2020.

Sari, Dian Cita, Deddy Wahyudin Purba, dan Muhammad Said Hasibuan. “Inovasi pendidikan lewat transformasi digital.” Yayasan Kita Menulis, 2019.

Sholeh, Muh Ibnu, dan Nur Efendi. “INTEGRASI TEKNOLOGI DALAM MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM: MENINGKATKAN KINERJA GURU DI ERA DIGITAL.” Jurnal Tinta: Jurnal Ilmu Keguruan dan Pendidikan 5, no. 2 (2023): 104–26.

Sofia, Lia, Yuniana Cahyaningrum, dan Zulfa Fauzul Muna. “Tren Inovasi Terbaru dalam Pendidikan dan Pembelajaran: Bagaimana Mengubah Cara Kita Belajar.” Dalam Seminar Nasional Pendidikan, 1:227–39, 2023.

Sulaeman, A., Darodjat Darodjat, dan M. Makhrus. “Information and Communication Technology dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.” Islamadina: Jurnal Pemikiran Islam, 2020, 81–95.

Susanto, Edy. “Pendekatan Pendidikan Islam Berbasis Teknologi dalam Pembelajaran Mata Pelajaran Agama Islam di Sekolah Dasar.” Jurnal LENTERA: Jurnal Studi Pendidikan 5, no. 2 (2023): 103–18.

Warsah, Idi, dan Rahmat Yudhi Septian. “Implementasi Kurikulum Tersembunyi Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Negeri 1 Rejang Lebong.” Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan 9, no. 1 (2022): 1–11.

Wibowo, Hamid Sakti. Pengembangan Teknologi Media Pembelajaran: Merancang Pengalaman Pembelajaran yang Inovatif dan Efektif. Tiram Media, 2023.

Downloads

Published

2023-11-29

Issue

Section

Articles